Stumpjumper – povratak u prošlost

Svi mi koji smo barem jednom ušli u poslovnicu Ciklocentra (HolidayInn) u Sarajevu, primjetili smo bicikl koji se ističe iznad svih ostalih. I pogledali smo ga, osmjehnuli se i nastavili dalje. No, ovog puta smo zastali … taj bicikl ima prošlost i odiše njome.

Malo tko od nas zna da je upravo Stumpjumper bio taj bicikl koji je pokrenuo revoluciju u brdskom biciklizmu, a mi danas pišemo nešto više o tome.

Biciklizam je još uvijek bio u povojima u 1981. godini, kada je Mike Sinyard, osnivač "Specialized Bicycle Components", počeo proizvoditi i prodavati Stumpjumper, prvi brdski bicikl na tržištu. Još je samo nekoliko manjih proizvođača u to vrijeme prodavalo okvire za brdske bicikle. Ovaj sport je počeo da doživljava revoluciju, a Sinyard je prepoznao priliku kad je jednom ugledao.

VRATIMO SE MALO U PROŠLOST

Sinyard je 1974. godine osnivao tvrtku Specialized Bicycle Components. Prodao je svoj Volkswagen Microbus za 1.500 dolara te je taj novac iskoristio je za financiranje svoh putovanja biciklom po Europi. Dok je boravio u Italiji, Sinyard se sastao s Cino Cinelli, utemeljiteljem Cinelli bicikla. Kupio dijelove za bicikla od Cinellija u iznosu od 1.000 dolara i prebacio ih natrag u SAD kako bi ih prodao. Budući da Sinyard više nije posjedovao VW minibus, vozio je bicikl i obilazio trgovine, vozeći sa prikolicom punom dijelova za bicikle i prodavao ih. To je bio početak Specialized Bicycle Components.

Dvije godine kasnije, 1976. godine, Specialized je izašao na tržište s vlastitim brendom guma za bicikle. Nakon toga, tvrtka je započela proizvodnju cestovnih bicikala. Tim Neenan iz "Lighthouse Cyclesa" dizajnirao je okvire za Sinyarda, a potom su angažirali japansku tvrtku da ih izgradi. Sinyard i Neenan opremali su okvire s komponentama i ubrzo su na tržište izašli prvi cestovni Specialized bicikli.

U to vrijeme, Neenan je već eksperimentirao sa izgradnjom vlastitih bicikala za vožnju po brdskim terenima nakon čitanja članka u Britanskom biciklističkom magazinu. Magazin je pisao o biciklima za "grube stvari" koji su napravljeni za vožnju po neasvaltiranim terenima.

"Mislim da sam prvi put čuo o biciklima za "grube stvari" u Bike World magazinu", rekao je Neenan. "To su u osnovi bili Touring bicikli, baš kao i današnji ciklokros ili gravel bicikli. Počeo sam eksperimentirati i napravio sam bicikl sa mnogo prostora za gume. Kad su postale dostupne 26-inčne gume sa velikim ripnama, izgradio sam okvir koji može prihvatiti te gume i nazvao ga "Chaparral". Obožavao sam ono što su 26' gume donijele u svijet biciklizma" rekao je Neenan.

Neenan je dodao: "Izgradio sam prvi Chaparral dok sam živio u Santa Barbari prije nego se preselio u San Jose kako bih se uposlio u Specialized tvrtki na poziciju dizajnera i prodaje. To je bilo oko 1979. godine, a Chaparral je bio prototip za ono što je kasnije postalo Stumpjumper.

"Mike je tada kupio Ritchey, a vikendom smo zajedno vozili. U ponedjeljak jutro nakon provedenog vikenda na MTB vožnji predložio sam da krenemo sa masovnom proizvodnjom brdskih bicikla čiji bi se dizajn temeljio na Chaparralu. Specialized smo u to vrijeme bili samo Mike i ja. Nacrtao sam planove za bicikl i otišli smo u Japan kako bismo napravili dogovor sa proizvođačima bicikle, koji su nam dali jednogodišnji start s proizvodnjom brdskih bicikla".

PRVI ULAZAK NA TRŽIŠTE

Sinyard je naručio prvu seriju Stumpjumper okvira iz Japana, a zatim kupio komponente koje su bile potrebne za dovršetak bicikala. Modificirana verzija BMX lulice služila je kako bi držala čelične upravljače, čiji dizajn se temeljio na motociklima koje je izradila Magura. Mafac kantilever kočnice, posuđene iz svijeta touring bicikla, a pružile su dosta snage za zaustavljanje. Ručice kočnica posuđene su od Tomaselli motocikala. Sun Tour ARX GT 15-brzinski pogonski sklop, posuđen je iz svijeta cestovnog biciklizma, a nudila je vozačima brzinu koju su trebali u planinama. Ti prvi kompletni Stumpjumperi težili su 13kg i prodavali su se za 750 dolara po komadu. Okviri su prodavani za 395 dolara.

Prva serija od 250 Stumpjumpera rasprodala se, tako da je Sinyard dao na izradu još 250. Druge tvrtke su vidjele što se događa i odlučile izaći na tržište, ali Specialized je već imao odličan početak, postao poznato ime, i imao veliku prednost pred konkurentskim tvrtkama, a potražnja za brdskim biciklima je eksplodirala.

Prema izvještaju o istraživanju tržišta koji je pripremljen 2010. godine, prodaja brdskih bicikala u SAD porasla je na 5.000 jedinica u 1982. godini, a zatim na 50.000 jedinica u 1983. godini, a već 1986. prodaja brdskih bicikala navodno je činila 60 posto svih bicikala prodanih u Specialized trgovinama u Americi. Kasnije prodaja brdskih bicikala skočila je u milijunske brojke. Stumpjumper je pomogao pokrenuti revoluciju MTB biciklizma.

Dok su neki ljudi mislili da su prvi Stumpjumperi mogli biti dizajnirani nakon prvih MountainBikes okvira koje je izgradio Tom Ritchey, Specializedov dizajner okvira Tim Neenan kaže da je modeliranje prvog Stumpjumpera uslijedilo nakon njegovog bicikla, Lighthouse Cycles Chaparral, koji se vozio na Specialized 26×1.25-inčnim Fat Boy gumama, kojeg je izgradio oko 1979. godine.

Stara škola: 1981. Stumpjumper je ponudio 26-inčne kotače, vareni čelični okvir i 15-brzinski Sun Tour pogonski sklop. Kompletan bicikl je težio 13kg i prodavao se za 750 dolara (oko 2.020 u današnjim dolarima).

SADAŠNJOST

Današnji Specialized S-Works Stumpjumper 29

Sada, 37 godina nakon prvog predstavljanja Stumpjumpera, model 2019. nudi gotovo četiri desetljeća inovacije. Naravno, postoji jedna stvar koja se nije promijenila. Vožnja Stumpjumperom na brdskim stazama, letovi kroz šumu, bicikl još uvijek može učiniti da se gotovo svaki vozač ili vozačica osjeća kao ponovo ima 10 godina. Iskustvo vožnje na jednom od tih bicikala donosi toliko radosti i dan danas kao što je to bicikl činio u 1981 godini. www.specialized.com

Novi redizjanirani 2019. Stumpjumper još jednom se razvio i doživljava evoluciju u brdskom biciklizmu i sada je po tvrdnjama Specializeda "ultimativni trail bicikl". Više o novom Stumpjumperu ćemo svakako pisati kako bismo Vas upoznali pobliže sa biciklom koji služi na ponos Specializedu.

Više fotografija o ranijoj verziji Specialized bicikla pogledajte dole u fotogaleriji ili jednostavno posjetite poslovnicu Ciklocentar (HolidayInn) Sarajevo.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More